var-C4232-018 Honda Civic / CRX / Integra VTEC 81.5 Topplockspackning Cometic Gaskets
var-C4232-018 Honda Civic / CRX / Integra VTEC 81.5 Topplockspackning Cometic Gaskets  (1)
Cometic

Honda Civic / CRX / Integra VTEC 81.5 Topplockspackning Cometic Gaskets

Artnr:
var-C4232-018
|
(0 omdömen)

Kampanjvara

Kampanj:
Antal:
0
Kampanjstart:
Kampanjstopp:
Tjocklek: 
Antal: 
Leveranstid 
  • Produktbeskrivning
  • Teknisk specifikation

    Artnr:
    var-C4232-018
    Tillv. Art: C4232-018 , C4232-027 , C4232-030 , C4232-036 , C4232-040 , C4232-045 , C4232-051 , C4232-056 , C4232-060 , C4232-066 , C4232-070 , C4232-075 , C4232-080 , C4232-092 , C4232-095 , C4232-098 , C4232-120 , C4232-140
  • Passar till
  • Varumärke
  • Cometic

    Cometic - Riktmärket för topplockspackningar

    Cometic Gaskets har ända sedan starten producerat packningar av den högsta kvaliteten till motorsportmarknaden. Cometics noggrannhet i detaljerna gör att de idag tagit över en stor del av marknaden och har nu blivit väletablerade.
    För att säkerställa att man levererar de bästa packningarna till den breda marknaden av motorer så använder de olika material. De har alltid en packning som passar, från de mest avancerade MLS(Multi Layer Steel)-packningarna till syntetiska blandningar så som Aramid-Fiber.

    Cometic kombinerar dessa avancerade material med den absolut senaste teknologin för tillverkning för att framställa de krav som ställs från kunderna. Design-ingenjörer tittar på och analyserar de olika miljöer som packningarna ska användas i. Dessa analyser använder man sedan för att ta fram vilket material som är bästa lämpad för ändamålet. Denna process gör att de får fram bland de bästa packningarna på marknaden.

    Tillverkning i Ohio

    Cometic som började inom Powersport-kategorin och sedan slagit sig in på de stora marknaderna så som Muskelbilar, Sportkompakter, Marin och även Jordbruk. Deras toppmoderna anläggning i Concord, Ohio som är hela 6500m² och innefattar en stor R&D-avdelning, där det dagligen testats fram nya material för att ta deras produkter till nästa nivå.

    Cometics inblandning i motorsport har lett till många revolutionerande upptäckter som de sedan använder på alla deras packningar. Deras inblandning i Racingen i AMA, ARCA, Busch, IHRA, IRL, NASCAR och NHRA har gjort att Cometic kunnat testa sina packningar under de mesta extrema förhållanden. Detta med oslagbart resultat!


    Att välja rätt packning

    Topplockspackningen ser till att ytan mellan blocket och toppen hålls helt tät. För att underlätta för packningen och få den att hålla ordentligt gäller det att ytorna är helt plana. Därför rekommenderas alltid att man planar av ojämnheter både på toppen och på blocket.

    Topplockspackningar finns i en mängd olika tjocklekar och storlekar. Vi rekommenderar att man lägger sig runt 1.3mm i tjocklek för att få en packning som tar de sista ojämnheterna bra utan att påverka kompressionshöjden för mycket. Behöver man däremot plana av toppen eller blocket så kan man kompensera detta med en tjockare packning.

    Angående Borr rekommenderar vi alltid att man lägger sig mellan 0,5-1mm över borret på cylindern. Detta för att inte riskera att packningen sticker in i förbränningsrummet.

    MLS - Multi-Layer Steel

    MLS är precis som det låter en flerlagers stålpackning. Denna typ av packning är den absolut vanligaste för motorbyggare då den effektivt fördelar trycket över hela anliggningsytan. Det medför att man kan täta ytan redan vid lägre åtdragningsmoment.

    De yttre lagren är coatade med FKM(Viton), en temperatur-/kemikalie-resistant polymer och har en yta av PTFE(Teflon) vilket ger packningen ytterligare styrka mot frätningar.
    Cometic rekommenderar att man monterar packningen som den är. Med andra ord krävs ingen limning eller efterdragning för packningens skull. Vi rekommenderar dock allt att kontrollera åtdragningsmomentet på topplocksbultarna. Det är en enkel försäkran om att man inte missat något!

    MLX - Multi-Layer Extreme

    MLX-packningarna är uppbyggda på samma sätt som MLS. Här har man dock integrerat något man kallar för en "Stopper". Det är en unik ring runt förbränningsrummen som ytterligare tätar denna yta.
    Det gör även att man förflyttar mycket av trycket till att vara runt förbränningsrummen istället för jämnt fördelat över hela ytan. Detta för att klara extrema cylindertryck.

    Precis som med MLS-packningarna så krävs ingen limning eller efterdragning. Vi rekommenderar dock även här att man efterdrar som en försäkran.

  • Tillbehör & Reservdelar
  • Garanti
  • Omdömen:
  • För att lämna ett omdöme bör du tidigare köpt denna produkt samt på din kundprofil.

Rekommenderat för dig

Mer från Cometic

Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord