Trackdays: 8st tips för en bra dag!

Trackdays: 8st tips för en bra dag!

Oavsett om du är en erfaren racingförare eller nybörjar som för första gången ska prova på en trackday så har vi några tips här!

Trackdays - En fartfylld del av motorintresset!

Spänningen, ljudet från motorerna, adrenalinet - trackdays är en drömplats för oss bilnördar. Men att ta sig igenom banans kurvor kräver mer än bara tunga fötter. För att setill att få en smidig upplevelse på banorna krävs noggrann förberedelse. Här är 8st ovärderliga tips från oss för att göra din trackday till en av de bästa dagarna i ditt liv!

1. Brandsläckare

Innan du ger dig ut på banan så se till att din brandsläckare inte bara är med utan även är funktionell. Kontrollera utgångsdatum, tryck, att den sitter fast ordentligt och är enkel för dig att nå. Spara värdefulla sekunder genom att träna på att ta loss den från sin plats. Många glömmer detta och har nästan brandsläckaren som en prydnad. Helst ska den bara vara det men är oturen fram så gäller det att vara redo på att ta loss den!

2. Ta en extra koll under huven

Din bils hjärta förtjänar uppmärksamhet. Kontrollera oljenivån någon vecka innan den dagen då du ska köra din trackday och även dagen innan evenemanget. På så sätt kan du se om motorn drar olja och gör den det så kolla vad som är problemet. Annars rekommenderar vi att köra ny och fräsch olja till bandagen för att motorn ska få en så bra arbetsmiljö som möjligt!
Se till att kylvätskan är tillräckligt fylld utan att överfylla. Kontrollera så att batteriet och polklämmorna sitter fast ordentligt. Ta även en extra koll under bilen så du inte har några läckage. Mår motorn bra kommer den leverera hela dagen utan några missöden!

3. Däck & Bromsar

Däck som är avsedd för bankörning kommer ta din bil till nästa nivå. Att köra på ett gatdäck fungerar men kommer inte ge dig det där extra greppet och risken att dom blir för varma och tappar grepp av den anledningen är stor. Ett väldigt populärt däck på trackdaysen är Toyo Proxes R888R. Vi rekommenderar att du byter till ett däck avsett för bankörning även om det inte är ett måste!

Att hålla koll och förstå däcktryck är en konst i sig. Försök hitta det optimala kalltrycket för dina däck baserat på din inställning, temperatur och bana. Alla bilar, banor och däck kräver olika däcktryck så här finns inget korrekt svar utan här är träning och erfarenhet a och o. Att sikta på ett varmtryck inom 2.0-2.3bar är en bra tumregel att utgå ifrån innan man lärt sig vad som är optimalt för just dig.
Erfarenhet, övning och nyfikenhet kommer att guida dig till det optimala däcktrycket!

Bromsarna är en otroligt viktig del att kontrollera innan en trackday. Påfrestningarna som blir när du kör aktivt på gatan är inte i närheten av det bromsarna kommer uppleva på banan. Här kommer du upprepade gånger göra hårda inbromsningar från höga farter. 
Setill att du kör med en uppgraderad bromsvätska så som Motul RBF600. Den har en högre kokpunkt än en vanlig bromsvätska och minimerar på så sätt risken för att den kokar och du tappar bromsförmågan.
Bromsbelägg är även det en del på bilen som kommer utsättas för hård belastning. Setill att du har belägg avsedda för bankörning så du inte behöver åka hem för tidigt pga av att beläggen är slut!

4. Kontrollera hjulbultar/muttrar!

Hjulmuttrarna är några av dina bästa och mest bortglömda hjältar under en trackday. Lita inte bara på mutterknacken utan använd ett momentskaft eller dragskaft för att dra åt muttrarna innan du ger dig ut på banan. En andra kontrollrunda kan verka onödig men det är en så försumbar mängd tid som går åt och risken att du tappar ett hjul är betydligt mindre. Det är så lätt att bli distraherad av någon kompis som kommer och pratar eller någon häftig bil som rullar förbi så kolla alltid en extra gång!

5. Pallbockar

Pallbockar kanske är inte alltid det första man tänker på när man ska iväg och köra, men glöm inte dessa hemma! Pallbocken är en billig försäkring om domkraften skulle ge med sig så se alltid till att ställa under dessa, även om du bara ska göra något "lite snabbt". Det är oftast då det händer!
Se till att bilens vikt vilar på pallbockarna och inte på domkraften. En försiktighetsåtgärd som kan göra all skillnad!

6. Anteckna

I strävan efter att bli bättre och att lära sig så be någon hjälpa dig att kontrollera och anteckna däcktryck och temperaturer efter varje session. Snabb analys av dessa data ger insikter om din setup. Sikta på en värmen ska vara jämnt fördelad över däckets yta när du är inom det optimerade däcktryckintervallet för maximalt grepp.

7. Bränsle

En trackday utan bränsle är som en tävlingsbil utan hjul. Se till att din bil är fulltankad innan du börjar eller ta med dunkar om du laborerar med specifika mängder. Att köra med en mindre mängd bränsle sänker vikten ganska mycket så prova gärna att inte köra full tank varje gång. På så sätt kan du snabbt uppleva skillnaden på att ha 65L i tanken eller 20L.

8. Respekt

Mitt i adrenalinstinnet, kom ihåg den gyllene regeln - Respekt. Alla kompisar och motståndare som är på banan är där av samma anledning: En delad kärlek för motorer och bankörning. Kör säkert, respektera alla andra som är på banan och gör varje varv till en minnesvärd stund att diskutera i depåerna!

Så till din nästa trackday, låt dessa tips vara din guide till en minnesvärd, spännande och respektfull upplevelse!

Tracklife Sweden - För dig som älskar fart!

Är du sugen på att testa din bil på bana eller håller du på att testa en ny setup på din racebil? Isåfall är det perfekt att besöka https://www.tracklife.se/ och boka in en bandag. Enklare och mer välanordnad trackday kan man knappt hitta här i Sverige. Du bokar och betalar på hemsidan och behöver sedan bara dyka upp på det avsedda datumet med din bil så löser sig resten nästan av sig själv.

Vi på DDESIGN rekommenderar verkligen att besöka någon av Tracklifes Event!

Trackdays - En fartfylld del av motorintresset!

Spänningen, ljudet från motorerna, adrenalinet - trackdays är en drömplats för oss bilnördar. Men att ta sig igenom banans kurvor kräver mer än bara tunga fötter. För att setill att få en smidig upplevelse på banorna krävs noggrann förberedelse. Här är 8st ovärderliga tips från oss för att göra din trackday till en av de bästa dagarna i ditt liv!

1. Brandsläckare

Innan du ger dig ut på banan så se till att din brandsläckare inte bara är med utan även är funktionell. Kontrollera utgångsdatum, tryck, att den sitter fast ordentligt och är enkel för dig att nå. Spara värdefulla sekunder genom att träna på att ta loss den från sin plats. Många glömmer detta och har nästan brandsläckaren som en prydnad. Helst ska den bara vara det men är oturen fram så gäller det att vara redo på att ta loss den!

2. Ta en extra koll under huven

Din bils hjärta förtjänar uppmärksamhet. Kontrollera oljenivån någon vecka innan den dagen då du ska köra din trackday och även dagen innan evenemanget. På så sätt kan du se om motorn drar olja och gör den det så kolla vad som är problemet. Annars rekommenderar vi att köra ny och fräsch olja till bandagen för att motorn ska få en så bra arbetsmiljö som möjligt!
Se till att kylvätskan är tillräckligt fylld utan att överfylla. Kontrollera så att batteriet och polklämmorna sitter fast ordentligt. Ta även en extra koll under bilen så du inte har några läckage. Mår motorn bra kommer den leverera hela dagen utan några missöden!

3. Däck & Bromsar

Däck som är avsedd för bankörning kommer ta din bil till nästa nivå. Att köra på ett gatdäck fungerar men kommer inte ge dig det där extra greppet och risken att dom blir för varma och tappar grepp av den anledningen är stor. Ett väldigt populärt däck på trackdaysen är Toyo Proxes R888R. Vi rekommenderar att du byter till ett däck avsett för bankörning även om det inte är ett måste!

Att hålla koll och förstå däcktryck är en konst i sig. Försök hitta det optimala kalltrycket för dina däck baserat på din inställning, temperatur och bana. Alla bilar, banor och däck kräver olika däcktryck så här finns inget korrekt svar utan här är träning och erfarenhet a och o. Att sikta på ett varmtryck inom 2.0-2.3bar är en bra tumregel att utgå ifrån innan man lärt sig vad som är optimalt för just dig.
Erfarenhet, övning och nyfikenhet kommer att guida dig till det optimala däcktrycket!

Bromsarna är en otroligt viktig del att kontrollera innan en trackday. Påfrestningarna som blir när du kör aktivt på gatan är inte i närheten av det bromsarna kommer uppleva på banan. Här kommer du upprepade gånger göra hårda inbromsningar från höga farter. 
Setill att du kör med en uppgraderad bromsvätska så som Motul RBF600. Den har en högre kokpunkt än en vanlig bromsvätska och minimerar på så sätt risken för att den kokar och du tappar bromsförmågan.
Bromsbelägg är även det en del på bilen som kommer utsättas för hård belastning. Setill att du har belägg avsedda för bankörning så du inte behöver åka hem för tidigt pga av att beläggen är slut!

4. Kontrollera hjulbultar/muttrar!

Hjulmuttrarna är några av dina bästa och mest bortglömda hjältar under en trackday. Lita inte bara på mutterknacken utan använd ett momentskaft eller dragskaft för att dra åt muttrarna innan du ger dig ut på banan. En andra kontrollrunda kan verka onödig men det är en så försumbar mängd tid som går åt och risken att du tappar ett hjul är betydligt mindre. Det är så lätt att bli distraherad av någon kompis som kommer och pratar eller någon häftig bil som rullar förbi så kolla alltid en extra gång!

5. Pallbockar

Pallbockar kanske är inte alltid det första man tänker på när man ska iväg och köra, men glöm inte dessa hemma! Pallbocken är en billig försäkring om domkraften skulle ge med sig så se alltid till att ställa under dessa, även om du bara ska göra något "lite snabbt". Det är oftast då det händer!
Se till att bilens vikt vilar på pallbockarna och inte på domkraften. En försiktighetsåtgärd som kan göra all skillnad!

6. Anteckna

I strävan efter att bli bättre och att lära sig så be någon hjälpa dig att kontrollera och anteckna däcktryck och temperaturer efter varje session. Snabb analys av dessa data ger insikter om din setup. Sikta på en värmen ska vara jämnt fördelad över däckets yta när du är inom det optimerade däcktryckintervallet för maximalt grepp.

7. Bränsle

En trackday utan bränsle är som en tävlingsbil utan hjul. Se till att din bil är fulltankad innan du börjar eller ta med dunkar om du laborerar med specifika mängder. Att köra med en mindre mängd bränsle sänker vikten ganska mycket så prova gärna att inte köra full tank varje gång. På så sätt kan du snabbt uppleva skillnaden på att ha 65L i tanken eller 20L.

8. Respekt

Mitt i adrenalinstinnet, kom ihåg den gyllene regeln - Respekt. Alla kompisar och motståndare som är på banan är där av samma anledning: En delad kärlek för motorer och bankörning. Kör säkert, respektera alla andra som är på banan och gör varje varv till en minnesvärd stund att diskutera i depåerna!

Så till din nästa trackday, låt dessa tips vara din guide till en minnesvärd, spännande och respektfull upplevelse!

Tracklife Sweden - För dig som älskar fart!

Är du sugen på att testa din bil på bana eller håller du på att testa en ny setup på din racebil? Isåfall är det perfekt att besöka https://www.tracklife.se/ och boka in en bandag. Enklare och mer välanordnad trackday kan man knappt hitta här i Sverige. Du bokar och betalar på hemsidan och behöver sedan bara dyka upp på det avsedda datumet med din bil så löser sig resten nästan av sig själv.

Vi på DDESIGN rekommenderar verkligen att besöka någon av Tracklifes Event!

Skribent: DDESIGNs redaktion

Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord