Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?

Vad är en dumpventil?

En dumpventil är en del i ett turbosystem och det finns en mängd olika varianter beroende på vad för bil den ska sitta på och hur man vill att den ska låta.

  • Funktion:

    • En dumpventil fungerar som en tryckavlastningsventil för en turbo, vilket gör att den kan fortsätta snurra även efter att gasspjället stängs. Detta förhindrar högt mottryck på turboaggregatets impeller, vilket annars kan leda till skador, ökat slitage och minskad prestanda. När det finns ett vakuum i insuget (mellan gasspjället och motorn) öppnas dumpventilen och stänger så snart spjällhuset öppnas igen. Dess huvudfunktion är att upprätthålla turboaggregatets hastighet och skydda turboaggregatet.
  • Typer av dumpventiler:

    • Det finns olika typer av dumpventiler så som bland annat återcirkulerande, atmosfäriska, hybrid. En återcirkulerande dumpventil leder övertrycket tillbaka in i insuget och behåller trycket i systemet och förbättrar turboaggregatets respons. Atmosfäriska dumpventiler släpper ut övertrycket i atmosfären vilket ger det distinkta "pshhh"-ljudet och minskar belastningen på turboaggregatet. Hybrid erbjuder en kombination av egenskaper från både återcirkulerande och atmosfäriska modeller.
  • Skillnader från wastegate:

    • En vanlig missuppfattning är att dumpventilen och wastegate har samma funktion men de har olika uppgifter. En wastegate reglerar flödet av avgaser genom turbinhuset på turbon för att hålla turboaggregatets hastighet inom säkra gränser medan dumpventilen hanterar övertrycket från turboaggregatet när gasen släpps.

Olika typer av dumpventiler

När det kommer till dumpventiler så stöter vi på tre huvudsakliga typer som fungerar lite olika. Här ska vi kolla lite närmare på dem.

  1. Återcirkulerande dumpventiler:

    • Funktion: Återcirkulerar övertrycket tillbaka in i systemet.
    • Fördelar: Behåller trycket i systemet vilket förbättrar turboaggregatets respons.
    • Passar för: Fordon där en mjukare körupplevelse och effektivitet prioriteras.
Om du leter efter en återcirkulerande dumpventil rekommenderar vi denna 25mm dumpventil från Turbosmart. Denna finns även som 34mm.
  1. Öppna dumpventiler:

    • Funktion: Släpper 100% av trycket ut i atmosfären.
    • Fördelar: Skapar det distinkta "pshhh"-ljudet vid växling och minskar turbos belastning.
    • Passar för: Förare som föredrar ett dumpljud från sin turbo och inte har problem med potentiell förlust av spool-tid.
Om du leter efter en öppen dumpventil rekommenderar vi "big bubba" från Turbosmart, speciellt om du köra med högt laddtryck.
  1. Hybrida dumpventiler:

    • Funktion: En kombination där en del av luften recirkuleras tillbaka in i insuget medan resten släpps ut i atmosfären.
    • Fördelar: Erbjuder en balans mellan återcirkulerande och öppna dumpventilers fördelar.
    • Passar för: De som söker en mellanväg mellan prestanda och det distinkta ljudet från en öppen dumpventil.
Om du leter efter en hybrid dumpventil rekommenderar vi produkter från GFB, bland annat denna dumpventil till Subaru FA20.

Vilken typ av dumpventil ska jag välja?

När du står inför valet av dumpventil för din bil är det viktigt att överväga vad bilen är tänkt att användas till och hur mycket effekt du ska köra.

  • Storlek på dumpventilen:

    • Motorstorlek och prestanda: Dumpventiler finns i olika storlekar och det är viktigt att välja en storlek som är lämplig för din motors storlek och hur mycket laddtryck du tänkt köra. För de flesta motorer kan en 50mm dumpventil vara tillräcklig medan större motorer kan kräva en 60mm dumpventil för att hantera övertrycket på ett effektivt sätt. Om du söker en återcirkulerande dumpventil bör den ha samma storlek som original.

Hur installerar man en dumpventil?

Att installera en dumpventil är en montering som kräver att man har koll på hur ett turbosystem fungerar. Installtionen variera beroende på vilken typ av dumpventil man ska montera och på vilken bilmodell det är.

  • Modellanpassade dumpventiler: En modellanpassad dumpventil ersätter den original dumpventilen rakt av och använder samma anslutningar som den. Det är oftast en slanganslutning, adapter eller så är den skruvad i antingen turbon eller intercoolern. Dessa är oftast väldigt enkla att montera och det utmanande brukar vara att hitta var ventilen sitter.

  • Universala dumpventiler: Universala dumpventiler kräver oftast mer anpassning för att fungera. Dessa monteras oftast i tryckröret så nära gasspjället som möjligt för att ventilera ut övertrycket när spjället stängs. Oftast svetsas en andapterfast i tryckröret eller så använder man en silikonslang med en extra utgång i en skarv mellan 2st tryckrör.
    Var den placeras är olika beronde på hur du tänkt bygga och här kan det vara bra att ta hjälp av en kunnig vän för att få fram den bästa platsen.

Vanliga problem efter montering

Efter installationen av en dumpventil kan problem uppstå. Det är dock oftast relaterat till att någon sensor mäter in luft som sedan saknas. Här ska vi kika på några vanligt förekommande problem:

  • Elektroniska och sensorrelaterade problem:

    • Felkoder som är vanliga efter en montering av öppen dumpventil är ofta relaterade till Luftmassemätaren. LMMs uppgift är att mäta in den luft som passerar luftfiltret för att ECUn ska kunna tillsätta rätt mängd bränsle och på så sätt få rätt blandningsförhållande i motorn. Om man då släpper ut luften som mätts in genom en dumpventil så kommer mätningen inte stämma och ECUn kommer tro att det finns ett läckage. Detta kommer behöva uppdateras i ECUn för att bli av med. Därför är det bättre att montera en återcirkulerande dumpventil på modeller med denna typ av motorstyrning.
  • Prestandaproblem:

    • Ostabil tomgång kan indikera en felaktigt installerad eller justerad dumpventil.
    • Dålig acceleration och lågt laddtryck kan vara tecken på att dumpventilen inte fungerar som den ska vilket kräver ytterligare justeringar eller inspektion.

FAQs

Vad är funktionen hos en dumpventil?

En dumpventil, även känd som en avlastningsventil, har till uppgift att släppa ut trycket från turbon när gasspjället är stängt. Detta eftersom turbon fortfarande genererar tryck efter att gaspedalen har släppts. Utan dumpventilen skulle den trycksatta luften pressas tillbaka av det stängda gasspjället vilket orsakar att turbon snabbt slutar rotera och tar skada.

Var bör man placera en dumpventil?

Dumpventilen monteras mellan turbon och gasspjället på trycksidan. Installationen varierar beroende på vilken typ av dumpventil det är och på vilken bilmodell den ska monteras.

Vad är skillnaden mellan en wastegate och en dumpventil?

En wastegate är en del som reglerar laddtrycket i en turbomotor och är nödvändig för att motorn ska fungera korrekt. Dumpventilen är däremot gjord för att avlasta skadligt laddtryck som uppstår när gasen släpps och kan förhindra att turbon tvärstannar. Dumpventiler är också nödvändiga och finns i två huvudtyper: atmosfäriska och återcirkulerande.

Skribent: DDESIGNs redaktion

Läs mer från Guider
Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil?

Vad är en dumpventil? Vilken dumpventil ska jag välja till min bil? Vad skiljer egentligen en återcirkulerande och öppen dumpventil?
Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

Vad är avgasbandage? Hur många meter behöver jag?

I denna artikel guidar vi dig genom processen att välja och applicera avgasbandage. Avgasbandage är särskilt viktig för delar av avgassystemet som befinner sig nära motorn, för att minska risken för överhettning och skador orsakade av strålningsvärme.
Logga in
Vänligen ange ditt användarnamn och lösenord för att logga in
Användarnamn
Lösenord